Alexandru OLEINIC: Creșterea economică poate fi asigurată prin susținerea produselor autohtone.
Reflectînd asupra celor mai importante estimări pentru anul 2018, extrase din prognozele oficiale, dar și asupra celor mai importanți indicatori social-economici ai economiei naționale, constatăm o creștere lentă și instabilă a economiei, o dependență tot mai evidentă a rezultatelor economice ale țării noastre de fluctuațiile cursului de schimb și de creșterea deficitului comercial pînă la minus 2,6 miliarde de dolari americani. În termeni mai concreți, în anul 2018 prognozăm să exportăm mărfuri în valoare de pînă la 2,5 miliarde dolari americani, iar importurile de bunuri în republică vor atinge cifra de 5,1 miliarde dolari americani. Pentru comparație: în 2017 am exportat mărfuri în valoare de 2 miliarde dolari americani și am importat – în valoare de 4 miliarde dolari americani. Creșterea modestă a exporturilor de produse din Republica Moldova arată necesitatea schimbării de atitudine fața de produsele autohtone, a căror promovare constituie un potențial enorm pentru o creștere economică adevărată.
Spre exemplu, exportînd: cereale în valoare de 198 mil. dolari americani, importăm cereale în valoare de 64 mil. USD; legume și fructe exportăm în valoare de 301 mil.USD, importăm - 109 mil . USD; băuturi alcoolice - în valoare de 182 mil. USD, importăm în valoare de 55 mil.USD; zahăr - în valoare de 41 mil.USD. importăm în valoare de 28 mil.USD; lapte și ouă , în valoare de 20 mil USD, împortăm în valoare de 50 mil USD; carne exportăm în valoare de 10 mil.USD, importăm - de 36 mil.USD.
În condițiile în care producția agricolă generează creșterea roadei medii a culturilor agricole și a suprafețelor însămînțate din an în an, iar micii producători agricoli rămîn cu roada de struguri, legume sau cu producția agricolă nerealizată, sînt convins, că doar prin susținerea producătorului și produsului autohton putem reusi schimbarea dezvoltării economice a țării noastre.
Ideea susținerii produsului autohton a fost identificată în cadrul campaniei naționale ”La sfat cu Poporul”, inițiată de Partidul Populat, scopul căreia este identificarea soluțiilor pentru problemele cetățenilor, pentru problemele din localitate și pentru problemele cu care se confruntă economia Republicii Moldova.
În acest scop PPRM va identifica măsurile de susținere și promovare a produselor moldovenești în cadrul noului program politic al partidului, care va reprezenta viziunea POPORULUI de a scoate țăra din impas. În loc de politicile de slujire geopolitică, care conduc la distrugerea statului Republica Moldova, vom pleda pentru politica POPORULUI, pentru popor și pentru tot cei aparține poporului. Vom readuce cultura consumului produselor moldovenești, (legume, fructe, vinuri) prin campanii de promovare lansate în cadrul tîrgurilor produsului autohton, prin dezvoltarea turismului rural și prin politici de promovare a produselor moldovenești pe piețele din exterior. Măsurile propuse vor fi susținute prin alte politici de subvenționare a agriculturii și de protejare a producătorului autohton.
Promovarea produsului autohton va constitui principalul reper al noului model de dezvoltare economică a Republicii Moldova, propus de Partidul Popular, care va asigura dezvoltarea fiecărei localități și a fiecărui cetățean.