Moldova are cel mai dur sistem fiscal din CSI

Moldova are cel mai dur sistem fiscal din CSI

Datorită poziţionării geografice favorabile, Republica Moldova este o platformă pentru amplasarea organizaţiilor internaţionale şi corporaţiilor transnaţionale şi devine atractivă pentru derularea afacerilor dintre pieţele de vest şi est, accentuîndu-se forţa de muncă calificată, solurile fertile şi participarea republicii în cadrul zonelor de comerţ liber cu ţările CSI şi cele din Sud-Estul Europei.


Însă, conform raportului Doing Business pentru anul 2013, elaborat de Banca Mondială, Moldova este pe locul 83 privind atractivitatea mediului de afaceri, în scădere cu două poziţii.


Raportul Doing Business pentru anul 2013 oferă o imagine generală asupra mediului de afaceri moldovenesc. Pentru investitorii străinii, cei mai importanţi factori sunt nivelul fiscalităţii şi cât de agreabil este climatul local de afaceri.


Raportul oferit de Banca Mondială arată că scăderea atractivităţii mediului de afaceri se datorează noilor impozite introduse pentru companii, în special, pentru întreprinderile mici şi mijlocii.


Aceeași situație este prezentată de raportul privind “Riscurile pentru finanțele publice ale statelor membre CSI în cadrul actualei instabilități mondiale”, elaborat de Banca Europeană pentru Dezvoltare, care demonstrează că Republica Moldova ocupă primul loc, avînd cea mai ridicată sarcină fiscală din CSI, cu un indicator de 31%.


Situația economic în care se află la moment Republica Moldova, impune necesitatea de atragere a investiţiilor şi de creare a unui climat antreprenorial favorabil pentru investitorii – atît străini, cît şi autohtoni, însă politicile fiscale actuale reduc din atractivitatea investiţională a Moldovei.


În acest sens, Partidul Popular din Republica Moldova consideră că prioritatea de bază trebuie să fie asigurarea unei politici economice a statului – echilibrată şi previzibilă, precum şi stimularea noilor investiţii.


Sistemul Fiscal al Republicii Moldova conține multe taxe și impozite mici, care pot fi lichidate, iar sarcina fiscală poate fi modificată semnificativ.


Astfel, Partidul Popular propune reformarea sectorului fiscal al țării prin implementarea unor politici bugetar- fiscale previzibile pe o perioadă de lungă durată (de minimum 3 ani) şi prin unificarea sistemului de impozitare așa cum ar fi introducerea impozitului unic în agricultură de 1,8 lei/grad-hectar; impozit pe venit la cota unică de 10% pentru persoanele fizice și juridice; cota zero la impozitul pe venitul reinvestit în capitalul social; zero taxe și impozite la importul de utilaje și tehnologii avansate; întreprinderile micro, inclusiv gospodăriile țaranești (cu vînzări de pînă la 500 mii lei), care vor crea cel puțin 5 locuri de muncă, vor fi scutite de plata impozitului pe venit pe o perioadă de trei ani; o politică fiscală stabilă pentru producătorii agricoli: cota de 8% TVA; stimulente fiscale pentru atragerea business-ului în formarea continuă a cadrelor; scutiri fiscale pentru întreprinderile ce le oferă angajaţilor o asigurare medicală de sănătate deplină; crearea unui mediu concurenţial echitabil, reguli stabile și eficiente pentru dezvoltarea businessului mic şi mijlocii; garantarea respectării drepturilor de proprietate - atît ale investitorilor străini, cât şi ale celor locali; anularea sau diminuarea esenţială a tuturor taxelor la înregistrarea de stat a întreprinderilor noi, inclusiv a celor cu capital străin si mixt; promovarea prioritară a investiţiilor în educaţie și știință, domenii de bază pentru dezvoltarea economiei nationale şi pregătirea specialiştilor de performanţă.


Prin aceste acțiuni, se va institui o stabilitate în domeniul economic și va rezulta încrederea față de stat, stimulîndu-se activităţile de întreprinzător şi ameliorarea climatului investiţional al Moldovei.

Comentarii
 
Nume
 
 
Mesaj
 
 
Introduceți codul
CAPTCHA Image
refresh
 
   

<