Alexandru Oleinic: Acordul de Asociere UE-RM este un document de angajamente, de realizarea cărora depinde viitorul european al țării noastre.

Alexandru  Oleinic: Acordul de Asociere UE-RM este un document de angajamente, de realizarea cărora depinde viitorul european al țării noastre.

Dle Oleinic, în ultima perioadă toți suntem martorii unei susțineri masive din partea oficialilor europeni a țării în parcursul ei european. Deja se vorbește despre posibila semnare a Acordului de Asociere UE-RM în luna iulie. În cazul în care se reusește, ce va însemna acest Acord de Asociere pentru Republica Moldova?


PPRM a apreciat înalt eforturile oficialilor europeni în susținerea Republicii Moldova pe calea integrării europene și a salutat decizia Parlamentului european privind acordarea cetățenilor noștri dreptul de a călători fără vize în țările Uniunii Europene. Cele obținute de Republica Moldova ca stat, cred că este un merit al tuturor guvernărilor democratice de după 1994 încoace. De ce după 1994? Deoarece începînd cu acel an, odată cu semnarea  Acordului de Parteneriat şi Cooperare între UE şi RM – Republica Moldova și-a asumat angajamentul de  a avea un dialog politic permanent cu structurile europene în vederea obținerii acestui Acord de Asociere cu Uniunea Europeană.


 Cît privește însuși Acordul de Asociere UE- RM,  este un document de politici și angajamente în diverse domenii, de realizarea cărora va depinde viitorul european al Republicii Moldova. Deci important este nu semnarea Acordului, dar respectarea prevederilor lui.  Sunt angajamente care se referă la aceleași probleme abordate de-a lungul anilor: asigurarea unei guvernări eficiente și transparente, accesului liber la justiție, libertate și securitate, integrare comercială și cooperare economică sporită, politică de încadrare în câmpul muncii și socială, management financiar, administrare publică și reforma serviciului public, participarea societății civile, dezvoltarea instituțională, reducerea sărăciei și dezvoltarea durabilă. Important este că Republica Moldova va beneficia de un suport financiar considerabil din partea Uniunii Europene pentru realizarea obiectivelor propuse.


 Iar dacă e să ne întrebăm care vor fi beneficiile, teoretic  putem vorbi despre accesul produselor noastre pe piaţa comunitară, ceea ce presupune liberalizarea graduală a comerţului cu bunuri şi servicii, reducerea taxelor vamale, barierelor tehnice şi netarifare, abolirea restricţiilor cantitative şi armonizarea legislaţiei Republicii Moldova la cea a UE. Despre acordarea regimului fără vize pentru cetățenii Republicii Moldova și  Libera circulație în Schengen, despre reformarea justiției pentru ca justiția să devină împarțială și despre combaterea corupției. Însă toate acestea le vom obține nu prin semnarea de Acorduri, dar prin dorința și munca depusă pentru a aduce economia țării noastre, instituțiile statului, justiția și cetățenii la acele standarde de viață, aici la noi acasa, pe care le au cetățenii țărilor europene.  Pentru ca mărfurilr noastre să ajungă pe piața europeană – ele trebuie să corespundă standardelor de calitate europeană. Pentru ca să avem o economie funcțională avem nevoie de investiții și de un parteneriat civilizat dintre instituțiile statului și mediul de afaceri.


 Dar ce avem în realitate? Se crează impresia că tot batem pasul pe loc sau chiar ne mișcăm înapoi, dacă e să analizăm progresele țării noastre întru realizarea parcursului european.  Conform Rapoartelor de Monitorizare a Planului de Acțiuni ”Republica Moldova –Uniunea Europeană”  la capitolul justiție - pentru reformarea căruia UE s-a angajat să aloce 60 milioane de euro – se vorbește doar despre un progres nesimnificatv. Și la capitolul combaterea corupției suntem restanțieri deoarece indicele perceperii corupției în Republica Moldova continuă să fie la un nivel înalt, iar conform sondajelor de opinie peste 88 la sută din respondeți și-au exprimar nemulțumirea de acțiunile conducerii țării în domeniul combaterii corupției,


La capitolele drepturile și libertățile fundamentale ale omului și soluționarea conflictului transnistrean - se pare că guvernarea actuală a suferit un eșec total. Unicul progres înregistrat este adoptarea legii egalității de șanse, pe cînd  evoluția soluționării conflictului transnistrean s-a soldat cu declararea imposibilității continuării negocierilor în formatul 5+2.


Și la capitolul creșterea bunăstării populației actuala guvernare nu a înregistrat nici un progres. Cei un milion jumate de cătațeni rămași acasă, supravețuiesc din contul banilor trimiși acasă de cei plecați la muncă în afara țării. Neeficiența instituțiilor statale și costurile mari pe care le suportă agenții economici în raport cu statul generează un deficit de investiții și fac economia națională să fie nefuncțională și necompetitiva.


Cu așa performanțe și așa guvernare, există riscul ca Republica Moldova să rămînă fără tineret și cetățeni.


Punctez toate aceste  părţi slabe ale Republicii Moldova, nu pentru a minimaliza importanţa pasului pe care urmează să-l facă în curînd ţara noastră, ci din teama că actuala guvernare  încearcă să profite de contextul politic, fără a le oferi cetăţenilor adevăratele beneficii ale integrării europene. Mimarea de către conducerea ţării a  efortului de atingere a standardelor de viaţă poate genera în societate o stare de spirit contară opţiunii de integrare.   

Comentarii
 
Nume
 
 
Mesaj
 
 
Introduceți codul
CAPTCHA Image
refresh
 
   

<